بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

نیروهای مسلح ایران متناسب با تهدیدات، طرح های دفاعی بازدارنده پیش بینی می کنند


نیروهای مسلح ایران متناسب با تهدیدات، طرح های دفاعی بازدارنده پیش بینی می کنند

 نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه پاسداران، نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج و مردم شریف ایران اسلامی متناسب با تهدیداتی که هم اکنون شاهد آن در منطقه به واسطه حضور نیروهای فرامنطقه ای هستیم و با توجه به تجربیاتی که در 8 سال دفاع مقدس کسب کرده  اند، طرح های دفاعی بازدارنده پیش بینی کرده و پا در رکاب و گوش بفرمان رهبر معظم انقلاب هستند.کریمی حسینی تصریح کرد: این به این معناست که نیروهای مسلح ما جنگ طلب نیستند و تا حالا به هیچ کشوری حمله نکرده و نخواهند کرد، اما اجازه کوچکترین حرکت و یا تعرضی را هم به دشمنان این مرز و بوم نخواهند داد; نیروی های  مسلح جمهوری اسلامی ایران در رکاب و آماده اجرای فرامین فرمانده کل قوا است و تا پای جان و آخرین قطره خون برای دفاع از آرمانها و حفظ و حراست از این میهن  اسلامیمان ایستاده اند.

مفهوم شهید و شهادت -------- تعریف فرهنگ شهادت

مفهوم شهید  و شهادت

واژه شهید  به معنای شاهد،  گواه و کشته شده در راه خدا آمده است. شهید  از ریشه  شهد در لغت عرب با مشتقات  متعدد در اصل معنی  حاضر بودن در یک محل (نقطه مقابل غایب بودن) است. همچنین  به  معنی کسی که چیزی  را با چشم خود دیده  و کسی که آنچه را  دیده بیان می کند  آمده است.  در قرآن کریم  45 مرتبه  به معنای حضور در یک محل، گواهی  و علم به چیزی، اقرار و اعتراف،  مشاهده و دیدار، به دست آمدن و حاصل شدن چیزی  و آماده به خدمت  بودن آمده است.(میمنه،1385، ص8)

شهید دارای خلقیات،  خصایص و ویژگی  هایی است  که شایستگی کشته شدن  در راه خداوند را پیدا  می کند و آثار  این خلقیات  در جامعه تأثیر گذاشته  و ماندگار خواهد بود، و اگر افراد  جامعه  خصوصیات  رفتاری  ایشان را الگو  قرار دهند، به سعادت خواهند رسید؛ و این «الگوی  رفتاری و اخلاقی» مفهومی  از فرهنگ شهادت را می رساند.

تعریف فرهنگ شهادت

تعاریف متعددی از فرهنگ شهادت آورده شده است. فرهنگ شهادت عبارت است  از «مجموعه آگاهی ها، باورها،  آداب و اعتقادات و اعمالی  که موجب وصل  انسان  به عالی ترین  و والاترین  درجۀ  کمال،  یعنی مرگ  آگاهانه  در راه خدا می گردد.»  هر گونه آثار باق مانده از شهدا درباره  شهادت و شهید، سیره، روش و پیام شهیدان  و بالاخره تربت پاک  و مقدس آنان بخشی  از این فرهنگ می باشد؛ فرهنگ شهادت عبارت است از :« تعیین عاشقانه ای که انسان دنیوی  را دز عبور از  حیات مادی به حیات معنوی  لقاءا...می رساند.»(معدنی،22،1378)

در تعریف  فرهنگ شهادت می توان سه نگاه داشت : قبل از شهادت ، حین شهادت و بعداز شهادت می توان برا ساس آن مقاطع و ویژگی های آن  و زمان مورد نظر، تعریف  ارائه داد . می توان  این مقاطع را جدا  دید یا اینکه به هم پیوسته ، همچنین  می توان یک مقطع را مبنا قرار داد و یا اینکه به عوامل  و مواردی پرداخت  که منتج به شهادت می شود، شهادت  نیز محصولی است که باید معرفی گردد و شهدا معرف آن فرهنگ اند.فرهنگ شهادت مجموعه آثار ، اصول و معارفی است که معرف و برآمده از حیات معنوی شهیدان راه خدا، و مبین سیرۀ عملی آنهاست .

در فرهنگ شهادت شهید و شهادت و پیام شهید مطرح است؛ حضرت امام حسین (ع)  به عنوان الگوی شهید و و شهادت و حضرت زینب (س) پیام رسالت شهادت می باشد. در بحث فرهنگ شهادت نیز، فرهنگ مادی (وجهه فیزیکی همانند تربیت و  مقبره شهید، وسایل و آثار به جای مانده  و موزۀ شهدا) و فرهنگ معنوی (باورها،ارزش ها و اعتقادات) مطرح است.بنابراین، فرهنگ شهادت عبارت است از «سیرۀ  شهدا،  نحوۀ تاثیر سیره شهدا و اثرگذاری آن در جامعه»

تعریف نهایی: فرهنگ شهادت عبارت است از «آثار باقی مانده از شهید، اعم از غیره مادی (معنوی) مثل باورها، اعتقادات، خلقیتات ، رفتارها و اهداف و دیگر وجوه معنوی و الهی شهید که الهام گرفته از قرآن و معصومین(ع) می باشد و آثار مادی آن که عبارتند از تربت پاک شهید، وسایل شخصی، اسامی خیابان ها، مراسم مربوط به شهید، آثار مکتوب و کلاً  هر آن چیزی که قابل مشاهده  و لمس بوده  و یادآور  شهید باشد.»

جهادگران سفیران انقلاب و سنگر سازان بی سنگر

جهادگران سفیران انقلاب و سنگر سازان بی سنگر

جهادگران سفیران انقلاب و سنگر سازان بی سنگر

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال1357 و وجود محرومیت ها و استضعاف شدید حاصل از عدم توجه رژیم منحوس پهلوی در سرار کشور بخصوص روستاها و نقاط دور افتاده،حضرت امام خمینی(ره)در تازیخ 27 خرداد 1358 در دیداری که با تعدادی از جوانان داشتند دستور تشکیل جهاد سازندگی را با هدف محرومیت زدایی و رفع تبعیضات به یادگار مانده از رژیم گذشته و توسعه ی رفاه و آسایش محرومان در روستاها را صادر نمودند. اینجا بود که سیل جوانان انقلابی به عنوان سفیران انقلاب به نقاط محروم و دور افتاده جهت سازندگی رهسپار گردیده  و با روحیه جهادی و تفکر بسیجی اقدامات مبتکرانه و جهادگونه ای را در جهت آسایش مردم اعم از:آبرسانی،برق رسانی،ساخت جاده و پل،ترویج کشاورزی،خانه بهداشت،مسجد،حسینیه و...آغاز نمودند.اما با شروع جنگ تحمیلی جهاد سازندگی ضمن رسیدگی به نقاط محروم سریعا احساس تکلیف نموده و با تشکیل 25 ستاد پشتیبانی از جنگ در استان های مختلف کشور بخش عظیمی از تجهیزات،امکانات و ماشین آلات خود را بسیج  و مسئولیت مهندسی جنگ را در تمام محور های عملیاتی بدست گرفت.حضور بیش از 540000نفر جهاد گر در کنار رزمندگان ارتشی،سپاهی و بسیجی نشان از حضور مقتدرانه ی آنان بود و این حضور نقش بی بدیل و تعیین کننده ی جهاد را در خط مقدم نشان میداد .

درست است که شاید جهادگران به سلاح مجهز نبودند اما ایثار و از خودگذشتگی شان غیرقابل انکار است.جهادگران بودند که بدون هیچ سنگر و جان پناهی سنگر ساز رزمندگان میشدندو افتخار عنوان سنگرسازان بی سنگر را از آن خود کردند.سنگرسازانی که پیشاپیش رزمندگان در زیر باران گلوله و توپ و خمپاره در دید مستقیم دشمن به احداث خاکریز ،پل،سنگر و استحکامات می پرداختند تا رزمندگام اسلام بتوانند براحتی با خصم دون بجنگند همین روحیه جهادی و شهادت طلبی آنان بود که امروز مفتخرند تعداد بیش از 3100 شهید و 21000جانباز و یکصد آزاده را تقدیم انقلاب و نظام نموده اند در پایان درود میفرستم به روان پاک شهدای جهاد سازندگی بخصوص اولین شهید جهاد استان سیستان و بلوچستان  شهید نیک بخت و هفته جهاد را به تمامی سنگر سازان بی سنگر تبریک عرض نموده ، امید است با عزم ملی و مدیریت جهادی همه ما در راستای توسعه، پیشرفت و سازندگی کشورمان گام های مثمر ثمری را برداریم.

بسیج و دفاع مقدس و پیشرفت کشور

بسیج و دفاع مقدس
شاید شنیدن این خبر در جامعه کنونی ما ، ذهن و دل هر خواننده‌ای را به سمت تفکر ناب بسیجی سوق دهد. تفکری که در اوج اخلاص، خدمت رسانی را در سرلوحه کارهای خود قرار داده است.شنیدن نام بسیج بسیاری را به یاد سالهای دفاع مقدس می‌اندازد، سالهایی که اوج درخشش بسیج در این نظام بوده است ولی نباید غافل بود که بیشترین کارکرد بسیج به سالهای پس از جنگ بر می گردد. شاید در این یادداشت فرصت برای بازگوی تمام کارکردها نباشد ولی در حد اجمال، اشاره‌ای به اهم موارد می‌گردد:


بسیج و دفاع مقدس:

تفکر بسیجی، تفکری که خطوطش را رهبری ترسیم می‌نماید که این گونه بیان می دارد : «اگر بر کشوری نوای دل نشین تفکر بسیجی طنین اندازد ، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم»‌(صحیفه ی نور ، ج21 ، ص52) و این تفکر به اندازه ای تکامل یافته است که در چارچوب آن مدیریت بسیجی هم تعریف می گردد . به راستی شهیدانی چون زین الدین ، همت ، باکری ، خرازی و... در کدام دانشگاه نظامی تعلیم دیده اند که باید روش جنگیدن آن ها به عنوان الگو ، سال ها در برخی از دانشگاه های نظامی جهان تدریس شود ؟ آیا اینان مصداق عینی مدیریت بسیجی که بر گرفته از اسلام ناب امام که همان« اسلام ناب ضد آمریکایی » است نمی باشند ؟


نقش بسیج در دفاع مقدس، نقشی انکار ناپذیر است .امام امت با بصیرتی عمیق و فهمی مشترک به خوبی دریافتند که این جنگ بین اسلام و کفر است و اگر انقلاب اسلامی در این جولانگاه سرکوب شود تا هزاران سال دیگر اسلام از جای خود بلند نخواهد شد و از این جهت بود که دفاع ملت ایران «دفاع مقدس » نام گرفت و نقش بسیج در این دفاع اینگونه بیان می شود: «ما در این جنگ هم اگر بسیج را نداشتیم ـ کمیتمان لنگ بود، در دوران بعد از جنگ هم اگر بسیج نبود و اگر امروز هم نباشد، کمیت این انقلاب و این نظام و همه حرکت های سازنده این کشور لنگ است .».

 بنابراین وقتی صحبت از نقش بسیج در دفاع مقدس می شود یعنی متن ملت و حتی ارتش و سپاه رنگ بسیج به خود گرفتند و با تفکر بسیجی توانستند ایستادگی نمایند و کوته بینانه است اگر بسیج را در قالب نیروهای سازماندهی شده توسط یک سازمان ببینیم ، بلکه باید با نگاه واقع بینانه همچون رهبر معظم انقلاب متن ملت را بسیج بدانیم تا بتوانیم درکی درست از عملکرد آن در تمام عرصه ها از جمله دفاع مقدس داشته باشیم . باید بپذیریم که فهم بسیج یعنی فهم انقلاب و چون هنوز نتوانسته ایم ابعاد و زوایای مختلف و عمق انقلاب اسلامی را بشناسیم به همان میزان از شناخت بسیج عاجز و دور مانده ایم .