عنوان : فرهنگ ایثار و شهادت و شاخصه های آن
وقتی صحبت از مقوله فرهنگ ایثار و شهادت می شود، سوالات متعددی در اذهان متبادر می شود.معمولاً این سوالات از عدم شناخت صحیح و همه جانبه نسبت به موضوع ایثار و شهادت ناشی می شود.اگر با تحلیل عمیق به این موضوع نگاه کنیم ، به تمام شبهات و وسالات نهفته در اذهان پاسخ داده می شود.و این چیزی است که در این بخش مختصر در صدد آنیم. مقدمات باید گفت عنصر مبارزه با ظلم و تجاوز در تمام جوامع و فرهنگ ها امری مقدس و ضروری است و یکی از عناصر مهم در حفظ حیات حقیقی بشریت است که انسان در طول تاریخ به آن محتاج بوده، لیکن در برهه هایی از زمان و دلایل شرایطی خاص، این فرهنگ ظهور، بروز و تجلی بیشتری داشته است. هر زمان که ظالم یا متجاوزی قد علم کرده است، مردانی غیور با اراده ای پولادین و با فداکاری و از خود گذشتگی در مقابلشان ایستاده و با ظلم و تجاوز مبارزه کرده اند، حال یا در راه هدف والای خود کشته شده اند و یا به فتح پیروزی رسیده و ظلم و متجاوز را سر جای خود نشانده اند.مصادیق، حقیقی چنین مبارزاتی در تاریخ ملل مختلف با هر کیش و آئینی فراوان یافت می شود کا بعضی از نمونه های آن حتی در قصه ها ، داستان ها و اشعار سینه به سینه نقل شده است. اما در دین مبین اسلام و به ویژه در مکتب تشیع به دلیل ویژگی های خاص در آن تأکید و بر حفظ حیات معنوی و عزت مسلمین در خصوص مبارزه با ظلم، تجاوز و فسادو... سفارشات و تأکیدات مهمی شده است، لذا در این بخش مبانی و شاخص های فرهنگ ایثار و شهادت بررسی می شود. مفهوم شهید و شهادت واژه شهید به معنای شاهد، گواه و کشته شده در راه خدا آمده است. شهید از ریشه شهد در لغت عرب با مشتقات متعدد در اصل معنی حاضر بودن در یک محل (نقطه مقابل غایب بودن) است. همچنین به معنی کسی که چیزی را با چشم خود دیده و کسی که آنچه را دیده بیان می کند آمده است. در قرآن کریم 45 مرتبه به معنای حضور در یک محل، گواهی و علم به چیزی، اقرار و اعتراف، مشاهده و دیدار، به دست آمدن و حاصل شدن چیزی و آماده به خدمت بودن آمده است.(میمنه،1385، ص8) شهید دارای خلقیات، خصایص و ویژگی هایی است که شایستگی کشته شدن در راه خداوند را پیدا می کند و آثار این خلقیات در جامعه تأثیر گذاشته و ماندگار خواهد بود، و اگر افراد جامعه خصوصیات رفتاری ایشان را الگو قرار دهند، به سعادت خواهند رسید؛ و این «الگوی رفتاری و اخلاقی» مفهومی از فرهنگ شهادت را می رساند. ( ادامه دارد در پست های آینده ) |
سلام و وقت بخیر پدربزرگوار زنده و سربلند باشی.
ماها قدر شمارا میدانیم
خنجر آب دیده را زنگ عوض نمی کند
چهره انقلاب را جنگ عوض نمی کند
بگوی با منافقین به کوری دو چشم تان
پیرو خط رهبری رنگ عوض نمی کند
ممنونم عزیز بزرگوار از حضور گرمتون
هراس و دلهره خواهد رفت همان شبی که تو میآیی
همان شب آمنه میبیند درون چشم تو دنیایی
همین که آمدهای از راه، قریش محو تو شد ای ماه!
یتیم کوچک عبدالله! ببین نیامده، آقایی!
گل قشنگ بنی هاشم، سلام بر تو ابوالقاسم
دلم کنار تو شد مُحرم، ندیده خوشتر از این جایی
چنان کنار ابوطالب، ستوده حُسن تو را یثرب
که وحی شد به دل راهب همان ستوده عیسایی
به هیچ آینه جز حیدر، نه پادشاه و نه پیغمبر
شکوه و حُسن تو را دیگر، خدا نداده به تنهایی
به دختران نهان درگل، ببار ساقی نازک دل
ببار تا بشود نازل به قلب پاک تو زهرایی
به آرزوی نگین تو درآمدهست به دین تو
مسیح من! به کمین تو نشسته است یهودایی
قسم به «لیل» و به گیسویت، به ذکر «یاحق» و «یاهو»یت
به آیه، آیهی ابرویت به آن دو چشم تماشایی
در این هزاره ظلمانی از آن ستاره که میدانی
برای این شب توفانی کمی بخوان دل دریایی!
بخوان که در عرفاتم من، کنار آب حیاتم من
طنین یک صلواتم من به شوق این همه زیبایی
سلام علیکم
ممنون از حضور گرم و همیشگی شما استاد بزرگوار ، میلاد پرخیروبرکت پیامبر مهربانی ها حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)را به شما و خانواده محترم تبریک و تهنیت عرض می کنم .
شهادت و بهشت زهرایی نصیب تون
التماس دعای فرج و شهادت
سلام سردار موفق و موید باشید و این ایام مبارکباد
سلام اپم[گل]
سلام
ما که حاضر نیستیم یک لحظه از وقت خود را برای دیگران صرف کنیم .چگونه معنی ایثار را خواهیم فهمید
فرهنگ ایثار وشهادت خوب داشته باشیم اما در حقیقت نداریم
ایثار فقط مختص عده ای است از نظر ما وبر عهده ما نیست
شهید ،شاهد واقعیست اما ما غافلیم از نگاه های پر ز سوال شهدا که چرا به .....